تولید انسولین در نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای مدت 10 سال ادامه دارد

23 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان داد که حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که برای مدت 10 سال یا بیشتر با این بیماری زندگی می‌کنند، هنوز هم توانایی تولید انسولین را دارند. در این مطالعه 113 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 که به مدت بیش از یک دهه به این بیماری مبتلا بودند شرکت داشتند.

در این تحقیق با استفاده از یک روش فوق حساس، پپتید C در خون این افراد شناسایی و اندازه‌گیری گردید. پپتید C، پروتئینی است که نشانه‌ی ترشح انسولین می باشد و در طی مراحل ساخت انسولین از مولکول پروانسولین جدا می‌شود. پپتید Cدر انسولینی که بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تزریق می‌کنند وجود ندارد. بنابراین چنانچه در خون این افراد مشاهده شود، نشان‌دهنده‌ی تولید انسولین توسط پانکراس بیمار است.

نتایج نشان داد که در بدن حدود 50 درصد از شرکت کنندگان هنوز هم انسولین تولید می‌شود و افرادی که انسولین تولید می‌کنند، دارای سطح  بالاتری از پروتئینی بنام اینترلوکین 35 (IL-35) هستند.

محققان اظهار داشتند که IL-35 به مسدود نمودن تمایز نوعی از سلولهای ایمنی بنام T-helper 17 کمک می‌کند. با این کار، اینترلوکین 35 ممکن است به کاهش حمله‌ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا در پانکراس، کمک کند.

محققان اظهار داشتند که هنوز نمی‌دانند که غلظت اینترلوکین 35 در این افراد قبل از تشخیص دیابت بالا بوده است و یا در طول سالهای ابتلا به دیابت افزایش یافته است. تحقیقات قبلی که توسط همین گروه انجام گردید، نشان داده است که IL-35در افرادی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند، درمقایسه با افراد سالم پایین‌تر است. مطالعه‌ی قبلی همچنین نشان داد که با استفاده از IL-35 در حیوانات می‌توان از ابتلا آنها به دیابت جلوگیری نمود و یا حتی آنرا معکوس کرد.

محققان بر این باورند که IL-35 کلید درمانهای آتی برای دیابت خواهد بود. یافته‌های تحقیق اخیر در مجله‌ی Diabetes Care منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/insulin-production-present-in-half-of-people-living-with-type-1-diabetes-for-10-years-93682573.html